Bitipatibi – Lešnici divlji 2 (2017.)

Lešnici divlji uzvraćaju udarac! Četiri godine nakon vrlo dobrog debija „Lešnici divlji“ beogradski dream pop/shoegaze bend Bitipatibi objavio je nasljednika koji je, nećete vjerovati, još bolji od prethodnika i mislim da imamo ozbiljnog kandidata za album godine kada je o regionalnoj sceni riječ. 

Bitipatibi su me osvojili na prvo slušanje i uvukli u svoj hipnotički, sneni svijet još tamo negdje 2012. kada sam na starom blogu pisao u superlativima o singlovima „Mi smo od šećera“ i „Andrija“. Popratio sam i njihov debi album, gledao ih par puta uživo i po milijunti put se čudio kako nešto ovako dobro može biti toliko nezapaženo i neprepoznato od neke šire publike. Čak i ako 90% te šire publike čine jebeni seljoberi čiji ograničeni mentalni sklop ne seže dalje od cajki i estradnog smeća…

I, nakon četiri godine szanke bend se vratio s nasljednikom. Album je snimala drugačija postava od današnje: gitarist Ivan Skopulovič i bubnjar Marko Ajković u međuvremenu su napustili bend, a zamijenili su ih gitarist Vladimir Marković, jedan od osnivača kultnog beogradskog art-rock benda Presing i Ernest Džananović na bubnjevima, uz basista Dragana Mihajlovića koji je, eto, jedini preživjeo „Game of Throne“-ovsko „smicanje“ suradnika. Zašto je ovako prometno u ovom bendu ne znam, to bi trebalo pitati Unu Gašić, osnivačicu benda, pjevačicu, klavijaristicu te autoricu svih tekstova i gotovo kompletne glazbe. Ovo je njezin bend i, ako ništa drugo, to barem osigurava da se zvuk benda ne mijenja mnogo odlaskom i dolaskom novih članova…

Kada kažem nasljednik, ovo nije samo album koji dolazi nakon prethodnog; već i naslov pokazuje da je to slična priča – 9 pjesama koje tvore sjajnu kolekciju pjesama kao cjelina, ali bi tvorile i odličnu kolekciju izmiksane s pjesama s prvijenca. Neke od njih potječu još iz vremena rada na debiju, no iz nekog razloga nisu se našle na njemu. Većinu njih bend je već godinama izvodio i uživo tako da nije bilo mnogo potrebe za mrcvarenjem u studiju – uz pomoć traženog producenta i miksera Gorana Crevara album je relativno brzo zgotovljen, a potom je poslan u Chicago starom vuku Carlu Saffu na mastering.

Ono što ove albume povezuje na prvu je Unin specifičan glas – hipnotizirajući, sneni, melankoličan, na trenutke čaroban i nestvaran. Podsjeća dosta na Hope Sandoval iz Mazzy Star ali na trenutke i na čudesnu Julee Cruise čija je „Falling“ ponovno postala aktualna posljednjih mjeseci kao špica treće sezone genijalne serije „Twin Peaks“. To je cura koja ‘ladno pjeva o malim betmenima, Sunđeru Bobu ili jagodama sa šlagom a da to zvuči sasvim logično i smisleno. U genijalnoj „Pesma Beogradu“, koja se pojavila još prije više od godinu dana kao singl a sad je dobila i bendovsku verziju u studiju, tužnim glasom se pita „Gde su ti dečaci koji meni bi se dopali“, a tema koja prevladava na albumu – potraga za ljubavi (najčešće neuspješna) najočitljivija je u pjesmi „Glečeri“ – „Ja neću snove / Meni treba tvoja ljubav“. Meni osobno najljepši stih na albumu nalazi se u uvodnoj „Mali Betmeni“ – „Weltschmertz ima oblik tvojih očiju“. Kako jednostavno, a tako genijalno.

Takvom glasu, tematici i tekstovima najviše paše dream pop/shoegaze pravac u kojem prevladava međuigra klavijatura i gitare, uz čvrstu ali nenametljivu ritam sekciju. Niti jedan instrument se ne nameće i ne iskače, sve je lijepo uklopljeno u jednu skladnu cjelinu koja ima glavu i rep. „Okean“ ima nešto od klasičnog zvuka novosadske Lune, taj način pjevanja i te otfrljene gitare, iako Luna nije imala pjesmu toga naziva imala ju je sljedeća Tišmina grupa, La Strada. „Pesma Beogradu“ i dalje mi je jedna od najljepših pjesama koje je bend ikada snimio, a uz rame joj stoji „Dušo“ sa sjajnim orkestracijama, pjesma koju su Coctea Twins tražili cijeloga života ali ju nisu pronašli.

Ono po čemu se ovaj album ipak razlikuje od prethodnika su promjene u zvuku i iskorak na teritorij kojim se do sada nisu kretali. Na ovom albumu gostuje im saksofonist Dušan Petrović koji je obogatio zvučnu sliku, npr. u naslovnoj temi koja svojim plesom po crno/bijelim tipkama i vrckavom sax dionicom u stilu Joshue Redmana stvar odvodi u jazz vode. Njegov je doprinos ipak najviše osjetan u temi „Gluposti“ gdje mračni, prijeteći zvuk saksofona priziva u sjećanje najbolje trenutke Morphine.

Moj drugar Srđan Strajnić je Bitipatibi proglasio „najbeogradskijim“ bendom. Ja sam više puta isticao kako je meni Repetitor bend koji možda najbolje odražava duh Beograda, pa da se ovo sad ne pretvori u nadmetanje „čiji je veći“ (koje bih ja vjerojatno izgubio 🙂 ), moglo bi se reći da su Repetitor i Bitipatibi dvije strane iste medalje: Repetitor je onaj dnevni Beograd, brz, nervozan, rastrgan, stalno na rubu živčanog i svakog drugog sloma, dok su Bitipatibi Beograd noću – smiren, usamljen, uronjen u sebe ali vibrantan i uvijek u pokretu.

 

Ono što je meni jako zanimljivo je činjenica da se na naslovnicama oba albuma pojavljuju mačke. Zašto baš mačke?  Žena kod koje odsjedam kad sam u BG-u imala je mačka koji je po danu uglavnom spavao negdje u sjeni, a noću se izvlačio kroz prozor stana u potkrovlju i išao „u život“. Ovaj album je soundtrack jednog takvog mačjeg izlaska, slika Beograda noću koju vidimo kroz njegove oči: njegova svjetla, buka, ulice, vibracije… A možda tu i tamo škicne i kroz prozor neke sobe iza kojeg sjedi cura poput Une dok piše tekstove… Ne znam, možda sam promašio ceo fudbal ali to je neki moj dojam, a glazba ovog benda je i napravljena da izaziva dojmove i asocijacije.

Uostalom, bend koji voli mačke, lješnjake i jagode sa šlagom ne može biti loš da ga jebeš, ne? 🙂

Hadžo, mačak Fritz

https://www.facebook.com/Bitipatibi/?rc=p

https://bitipatibiband.bandcamp.com/album/le-nici-divlji-2

Ovaj unos je objavljen u Recenzije albumića. Bookmarkirajte stalnu vezu.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s