Poezika 2018. – Bitipatibi, Irena Žilić, Hristina @ Kulturni centar, Novi Sad, 09. 06. 2018.

Šesto izdanje festivala kantautora Poezika ponudilo je po običaju bogat i raznovrstan glazbeni i popratni program i baš mi je drago što sam nakon jednogodišnje stanke ponovo došao ovjeriti ga. 

Pratitelji mog bloga sigurno su i po broju singlova u rubrici Play of the Week mogli zaključiti da podržavam i dajem prostor kantautorima kojih se posljednjih godina nakotilo stvarno mnogo. I to je trend prisutan na cijelom području bivše države, odnosno današnje regije, no najizraženiji je u Hrvatskoj i Srbiji odakle gotovo svakodnevno dobijemo neko novo ime na koje vrijedi obratiti pozornost. A odličnu priliku za proboj prema svjetlima pozornice takvim glazbenicima pruža novosadski festival Poezika koji se od 2013. održava u novosadskom Kulturnom centru.

Bio sam na prvom izdanju festivala 2013. i pratio sam ga redovito, barem po jednu večer, sve do prošle godine kada se zbog raznoraznih razloga (čitaj: lijenosti, kurcobolje i stanja švorcosti) dogodilo da sam festival propustio. Što također nije bilo baš bez odjeka: kako mi je organizator i „špiritus“ movens festivala Miloš Zubac lijepo rekao kad me ugledao, „tvoju prisutnost možda ne primjećujem, ali tvoju odsutnost svakako da“. No, eto mene opet na mjestu zločina, u pratnji druga Š. i Herr O.-a, dok je četvrti član ekipe, drug M., odlučio otići do Fabrike i Quartera gdje se održavao Festival craft piva s glazbenim gostom Rambom Amadeusom. Naš je plan bio odraditi Poeziku i potom otići do Fabrike u nadi da ćemo uloviti i nešto Ramba, no to se nije dogodilo…

Odradili smo uobičajene stvari poput šopinga u Mercatoru, cuge i zajebancije, a kad smo ove visinske pripreme htjeli zaključiti klopom u Bubiju na naš užas ispostavilo se da su upravo mijenjali ćumur i da bismo morali čekati 20 minuta da se novi zagrije, tako da smo teška srca i prazna želuca Bubija pomaknuli za poslije Poezike i uputili se prema centru grada. U KC-u smo vidjeli dobar dio stare ekipe: osim Miloša, tu je bio i Nemanja Nešić koji je nastupio na festivalu 2016., a prošle godine sam ga gledao, od svih mjesta, u osječkom Vikarijatu, a tu je bio i moj stari drug po kritičkom peru (ili tipkovnici, treba ići u korak s vremenom 🙂 ) Srđan Strajnić. Sreo sam i cure s portala RemixPress koje su to poslijepodne držale predavanje o internet novinarstvu, a kao primjer dobre prakse, vjerovali ili ne, spomenuli su mene i moj blog! Koji kolosalni zajeb!

Žao mi je što prve večeri, u petak, nisam bio tu da ovjerim Billie Joan, Splićanku na najboljem putu da napravi velike stvari, no kako sam ju već predstavio s više singlova, ne mogu reći da nije zastupljena kod mene. Prve večeri još su nastupili beogradski americana bend On Tour i Turisti, novi projekt Boška iz Straight Mickeya i Škrtica, ali oni će dobiti priliku neki drugi put.

Već po redu vožnje, program je započeo uobičajenim kratkim Miloševim obraćanjem okupljenima te potom nastupom pobjednika natječaja koji festival svake godine organizira. Po glasovima stručnog žirija pobijedila je Billie Joan, a po glasovima publike Hristina. Hristina Parđovski je mlada cura iz Beograda koja se tek nedavno odlučila za singer-songwritersku karijeru iako već ima dosta staža nastupajući sa svojim bendom po klubovima i izvodeći obrade, no ovo na Poezici bio joj je prvi nastup uživo na kome je izvodila svoje autorske stvari. Nastupila je kombinirajući električnu i akustičnu gitaru i izvodeći pjesme na materinjem jeziku i čini mi se da cura obećava: prije svega ima odličan vokal kojega zna koristiti, pjesme su joj prijemčljive i brzo ulaze u uho, a zanimljiv izbor obrada („Both Sides Now“ Joni Mitchell i „Running up that Hill“ Kate Bush – moraš imati muda veličine lubenice da se ovu stvar usudiš izvesti uživo i pri tom se ne osramotiš!) pokazuje širok dijapazon njenih utjecaja. Hristina tvrdi kako će njezine stvari, kada ih snimi, predstavljati fuziju različitih stilova, od americane, rocka, orkestarskog zvuka pa do elektronike, i ta fluidnost se čuje čak i u ovim intimnim verzijama, kao u prvom singlu „Kazaljke“ s kojim je otvorila nastup. Neke pjesme joj imaju i pop potencijal (“Bezimeni“, „Nosi me“) i tu će morati biti oprezna kod snimanja da ne dopusti da joj producent pjesme previše „zašećeri“ kako bi se dopala širokim narodnim masama. Ipak, nadam se da se to neće dogoditi: cura već ima neki svoj stil i svoj zvučni potpis, a mene je totalno kupila sjajnim stihom iz „Suncokreta“: „Ljubav to je biti sam“. Ako je to točno, ja sam onda već godinama pun ljubavi… 🙂

https://www.facebook.com/hristina.music/ ; https://www.hristina.net/

Nakon kratke pauze na binu se popela Irena Žilić iz Zagreba, cura koja je što se kantautorskog staža tiče maltene već veteranka. Iza sebe ima jedan EP i dva albuma, „Travelling“ i „Haze“, koji su jako dobro primljeni od strane kritike pa je „Haze“ čak bio nominiran za nagradu Porin u kategoriji najboljeg alternativnog albuma. Ovo joj je bio drugi nastup u Novom Sadu, ali prvi u intimnijem, komornijem okruženju.

Odmah se vidjelo da ovdje imamo posla s iskusnijom curom, naviklom na žive nastupe: dok je kod Hristine bila vidljiva lagana trema, Irena je nastupila mnogo samopouzdanije, no najveća razlika između njih dvije je u shvaćanju svog kantautorstva: Hristina mi se činila kao tip klasičnog, sanjivog, zaljubljenog kantautora-šanjosnjera koja lagano prebira po đitri, dok je Irena prava vatra. I ona svira i električnu đitru i akustaru, ali to radi tako da iz nje frcaju iskre! Irena je rockerica u ruhu kantautorice i u njenim pjesmama se osjeti bendovska crta, dok ih slušaš u glavi si slažeš bas liniju, bubanj, možda kljove… Podjednako je uvjerljiva i u svedenijoj akustičnoj izvedbi, kao i u bržim i energičnijim rock/blues pjesmama, ima moćan vokal i crtu nečega mračnog, prijetećeg u svojoj glazbi. Njezin 45-minutni set sastojao se uglavnom od stvari s posljednjeg albuma (“From Scratch“, „The Moon“, „X“, „Hold On“…), nekoliko hitova s debija („Cricket and Mouse“, „Scars“) te odlične obrade Sharon Van Etten „Your Love is Killing Me“. Sjajan nastup mlade Zagrepčanke koja je predodređena za velike stvari i vjerujem da će i svijet to prepoznati u dogledno vrijem. Ako ne… Pa, njegov gubitak…

https://www.irenazilic.com/ ; https://irenazilic.bandcamp.com/

Kada je Irena završila svoj nastup preslili smo se u prizemlje KC-a, u veliku salu gdje tradicionalno nastupaju headlineri, a ovaj put je to bio beogradski dream pop bend Bitipatibi. Kvintet predvođen pjevačicom i klavijaturisticom Unom Gašić čest je gost na mom blogu, što kroz recenzije singlova, što kroz recenziju posljednjeg albuma “Lešnici divlji 2”, ali uživo ih nisam gledao ne pamtim otkad. U međuvremenu je bend promijenio dosta članova, tako da trenutnu postavu, uz Unu, čine još i Todor Živković (gitara), Srđan Popov (bas), Dušan Petrović (saksofon) i Ernest Džananović (bubnjevi). Tako će biti do ljeta jer je bend u potrazi za novim gitaristom, pa ako ste zainteresirani, javite im se.

Ovo je bio donekle drugačiji Bitipatibi od onoga na koji sam navikao. Promjene u zvuku su primjetne, a najviše su posljedica uvođenja saksofona u stalnu postavu benda. Dušan je njihovu glazbu odveo u neke mnogo eksperimentalnije vode, gurajući zvuk benda u pravcu jednih Morphine ili Tuxedomoon. Na trenutke njegov saksofon zvuči mračno, a u drugom jazzy melodično i zanosno. U jednoj stvari negdje na početku čak smo čuli osunčane west California gitare koje kao da su sišle s nekog od albuma Toma Pettyja, a onda tijekom koncerta zvečeće kljove a la Chvrches. Meni osobno vrhunac nastupa došao je na kraju, u efektnoj verziji pjesme „Dođi u moj san“ koja je zvučala poput bowiejevskog funk rocka s albuma „Let’s Dance“.

Iznad efektne i uigrane ekipe glazbenika izdiže se Unin sneni, hipnotički vokal koji podsjeća na Hope Sandoval iz Mazzy Star. Malo mi se vokal na trenutke učinio previše mutnim, da bi mi drug Š. poslije rekao kako je čuo da je Una inzistirala da bude takav i gotovo se posvađala s toncem. Dobro, valjda ona zna što radi. Bilo je drugačijih razmišljanja o važnosti saksofona: dok su meni najbolji dijelovi koncerta bili oni kada je Dušan bio na bini, Herr O.-u su se više sviđale one pjesme koje je ekipa izvela bez njega. Što ćete, sto ljudi, dvjesto jaja. Ali ono oko čega smo se složili, a to je valjda i najvažnije, jest to da su Bitipatibi održali vrlo dobrih 80 minuta svirke koja je sigurno zadovoljila sve prisutne. Publika je tražila i bis, ali nismo ga dobili.

https://www.facebook.com/Bitipatibi; https://bitipatibiband.bandcamp.com/

Potom je uslijedila šetnja do Bubija, brzinska klopa i odlazak do dvorišta Fabrike i Quartera gdje smo vidjeli da je Rambov koncert davno završio. Drug M. je podnio kratak raport koji kaže da je Rambo svirao oko sat i pol, u novoj postavi s pet članova, uključujući puhačku sekciju, i da više ne svira Spužva Bob gitaru već Gibsona jer mu je Bob bio prezajeban za žive nastupe. Kad su se nakratrko vidjeli nakon svirke i popričali, Rambo je pitao gdje sam ja, a kad mu je drug M. odgovorio da sam na Poezici, Rambo je odgovorio: „Dobro je. Neka ostane tamo!“ 🙂  Vidiš dokle je došlo da se čak i svjetski kilo carevi boje što će napisati tamo neki lijevi kritičarčić…

Ali, nemaš brige Rambo Amadeuše, da smo stigli ošacovati dio nastupa 6 Winetoua to bi bio samo šlag na torti, dobar završetak jedne i inače vrlo lijepe i ugodne večeri u Novom Sadu. Poezika je opravdala visoka očekivanja i nisu me ni ovaj put zajebali. Dugo je prošlo otkako nisam bio u NS-u, ali sad sam se vratio i mogu samo obećati da će ovakvih raportova biti ubuduće još više.

Hadžo koji jede lešnike divlje

 

 

Ovaj unos je objavljen u Gdje sam bio - koncerti. Bookmarkirajte stalnu vezu.

2 odgovora na Poezika 2018. – Bitipatibi, Irena Žilić, Hristina @ Kulturni centar, Novi Sad, 09. 06. 2018.

  1. Srđan Strajnić napisao:

    Lepo si to sročio, kolega! Moraće i fejsbuk publika da sazna za ovo!

    Sviđa mi se

  2. Ivana Pezo napisao:

    Hvala Hađžo, nisi uopće zao!

    Sviđa mi se

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s