OGS – Capella Zriniana @ Galerija Waldinger, 27. 10. 2018.

OGS je ovoga puta iznimno postao skraćenica za Osječku glazbenu subotu (umjesto srijede), a izniman je bio i doživljaj uživanja u scensko-glazbenom programu koji nam je priredio ansambl Capella Zriniana. 

Čovjek treba paziti što poželi jer bi mu se želje mogle i ostvariti, a onda je najeb’o k’o žuti. Tako sam i ja na kraju izvještaja s prvog koncerta nove sezone OGS-a poželio, citiram, „da će nastavak ovosezonskog OGS-a ponuditi neka nova čitanja i iščitavanja klasike umjesto već milijun puta isfuranih i isviranih kanona“. I eto, ispuni mi se želja.

Samo nekoliko dana kasnije, u subotu (čisto da kratica OGS ostane na snazi) u galeriji Waldinger nastupio je ansambl Capella Zriniana. Ne znate ništa o njima? Nema problema, ne znam ni ja mnogo, osim da je sastav osnovao poznati hrvatski lutnjist Igor Paro s ciljem oživljavanja barokne glazbe i poezije hrvatskih plemićkih obitelji Zrinskih i Frankopana iz 17. stoljeća.

Ansambl je baš vruća pojava na našoj sceni, osnovan je tek prošle godine kada je prvi put nastupio na Baroknim večerima u Varaždinu, a okuplja kremu domaćih glazbenih pregalaca s iskustvom u izvođenju barokne glazbe. Na slici u popratnom letku uz koncert ima ih šestero, no u galeriji Waldinger nastupilo ih je četvero, kao u onoj staroj fori: „Inače nas ima šest, ali ne znamo što nam je danas“. Ipak, čini mi se da je u pitanju glazbeni kolektiv nestalnog broja članova, poput one legendarne izjave Edija iz Gustafa kada su ga pitali koliko će ljudi njegov bend imati na nekom nastupu, a on je lakonski odgovorio: „Ha, koliko h dojde“…

A od četvero mušketira iz ansambla Capella Zriniana u subotu su došli Igor Paro, osnivač i mastermind cijele priče, sopranistica Marta Schwaiger, glumac-narator Zoran Kelava i, kao special guest star, cimbalist Andrija Maronić. Ono što smo dobili u nešto jače od sat vremena je pravi glazbeno-scenski spektakl gdje se stapaju virtuozna svirka s opernim pjevanjem i recitiranjem poezije Zrinskih i Frankopana koji, osim što su neuspješno kovali urote, bavili su se književnošću i pjesništvom.

Centralna figura ovog ansambla je Paro, izvanredan lutnjist koji u svom arsenalu, osim lutnje, ima i još dva tradicionalna barokna instrumenta, jedan koji liči na klasičnu gitaru i drugi koji podsjeća na tamburicu. Izmjenjujući instrumente gotovo u svakoj pjesmi Paro stvara filigranski preciznu i produhovljenu zvučnu sliku koja savršeno evocira vremenski period 16. i 17. stoljeća i glazbe koja se tada njegovala u Europi. Dok ga gledate kako prebire po strunama lutnje, imate dojam da gledate trubadura koji putuje od mjesta do mjesta i zabavlja publiku, ali ne raju i stoku sitnog zuba već aristokraciju i vlastelinstvo. Ovo je glazba za dvorce, kraljeve i njihove dvorjanike, svečane balove, u isto vrijeme uzvišena i jednostavna, kakva bi glazba baroka i trebala biti.

Kontrapunkt Pari, koji je bio u pogonu gotovo cijeli koncert, osim na par skladbi, činili su Zoran i Marta. Zoran je u ulozi naratora recitirao stihove Zrinskih i Frankopana savršenom dikcijom i komandirajućim glasom i vidi se da on već nekoliko godina, još i prije oformljenja ovog ansambla, radi s Parom na sličnim glazbeno-scenskim performansima. Sopranistica Marta je ne samo pjevačica koja je diplomirala pjevanje na Bečkom konzervatoriju, već je završila i studij prevođenja na Institutu za prevođenje u Beču, tako da bez problema „vrišti“, pardon pjeva na talijanskom, njemačkom, mađarskom i hrvatskom. Cura ima moćan glas, no preobilato ga je koristila: vjerojatno naviknuta na pjevanje u velikim dvoranama dala si je oduška, no u komornom ambijentu Waldingera to je bilo preglasno. A i inače ne volim kad žene vrište na mene: da sam htio da žena vrišti na mene, oženio bih jednu…

Osobno najzanimljiviji dio nastupa stigao je tek u posljednjoj trećini kada se konačno angažirala i časna starina Andrija Maronić, najbolji hrvatski cimbalist. Najveći dio koncerta sjedio je sa strane skrštenih ruku, no kad se uključio, koncert je digao na jednu višu razinu. Cimbal je iznimno rijetko čuti, kao i nekoga tko ga svira s toliko strasti, a uz to i pjeva: Maronić dolazi iz Đurđevca i jako dobro govori mađarski te je otpjevao nekoliko mađaronskih skladbi. Jedina zamjerka što se njegovog nastupa tiče jest to što je nastupio na svega četiri ili pet skladbi; možda je to zbog poznih godina, ali ako ste već dovlačili čovjeka i njegovu „šklopociju“ sa sobom (da se razumijemo, nije u pitanju neka Grunfova rukotvorina već originalni koncertni cimbal iz 19. stoljeća), trebali ste mu dati malo više prostora da pokaže što zna.

Šteta je također što su samo u jednoj skladbi svo četvero nastupili zajedno na bini, tijekom izvođenja Giorgio Maineriove „Ungaresche“ ili Mađarskog plesa koja je svojim divljim plesnim ritmom podigla raspoloženje u publici. Izdvojio bih još i međimurski tradicional „Dej mi Bože joči sokolove“, koja ima verzija gotovo koliko i „Johnny B. Goode“ Chucka Berryja, ali ovdje je zvučala božanstveno, gotovo sakralno, samo Marta u Maronićevoj pratnji. Pjesma za sva vremena i izvedba za sva vremena.

Bio je ovo jako zanimljiv nastup jer smo imali priliku vidjeti jedan neobičan ansambl koji jako umješno spaja skladbe tadašnjih talijanskih, austrijskih ili njemačkih skladatelja s tekstovima Zrinskih i Frankopana koji nam dočaravaju kakva se glazba slušala na dvorovima u Rimu ili Beču, ali i kod naše hrvatsko-mađarske vlastele.

Lijep način za provesti subotu predvečer, a što se ispunjavanja mojih želja tiče, iduće želja je da osvojim dobitak na lotu i odjebem u troskoku daleko odavde u društvu sisate plavuše. Zapravo, zajebite sisatu plavušu, čemu si komplicirati život, bit ću zadovoljan dobitkom na lotu…

Urotnik Hadžo

Ovaj unos je objavljen u Gdje sam bio - koncerti. Bookmarkirajte stalnu vezu.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s